Tulove grede – podigni ruke i dodirni vrh!

Evo nas u Cvituši, nazdravljamo početku divnog druženja i Biciklijadi Srce Velebita – Sveti Rok MTB tour. Pre nego se previše opustim uz Velebitsko svetlo i ekipu iz organizacije Biciklijade, treba da izaberem bicikl koji ću voziti naredna tri dana, jer svoj nisam ponela. Na raspolaganju mi je niz e-bajkova i po neki “običan” MTB Cube. Moj izbor je da vozim na žgance, a taj sam dopadljiv izraz tek ovde čula i vrlo brzo ga usvojila. U slobodnom prevodu rekla bih da to znači da se vozi bez ikakvog stimulansa, odnosno bez “struje”. Kasnije sam videla da ovde mnogo sveta vozi e-bike, pa se čini da žganci nisu ono što su nekad bili, ili nam sa svakom godinom treba sve više žganaca, a onda dođe trenutak istine kad shvatiš da si se promenio u stvari ti. Sve je teže odoleti najezdi “novotarija”, ali s obzirom da mi predstoji osmodnevni Čiker maraton i treba da poradim na svojoj kondiciji, odlučila sam se za vožnju na žgance. Izabrala sajm ednog Cube-plavušana, Krešo mu je dodao žuti bidon za vodu i bila sam spremna za sutrašnju vožnju. U toku večeri pridružile su nam se Iva i Linda, moje cimerice u sobi i devojke s kojima ću provesti fenomenalne, nezaboravne trenutke na Velebitu. Ali, idemo redom.

Moj plavušan Cube i ja, pred početak 1. dana Biciklijade Srce Velebita

Petak je, 24.5.2019., a jutro u Svetom Roku je prohladno, vedro i sunčano. Danas su na meniju dve bike&hike rute, a ja sam izabrala onu zbog koje sam najviše ovde i došla: Majstorskom cestom do podno Tulovih greda, a zatim uspon na najviši vrh.  Isprobavam bicikl, sve je u odličnom stanju i spremno za vožnju, te preostalo vreme do polaska koristim za druženje i upoznavanje: tu je i jedan od sponzora Biciklijade, Cobra box, i njihov unikatni elektrobicikl Srce Velebita, oslikan specijalnom air brush metodom; bočno uz hostel parkiran je kombi Gianta: oni su tehnička podrška nama vozačima. Sve vrvi od raspoloženih glasova i nasmejanog biciklističkog sveta.

Šetkam po tremu i gledam pravo na Sveto brdo, malo obavijeno finom maglom zbog kiša koje su u prethodnom periodu nemilice natapale zemlju i šume. Nekada ranije verovatno ne bih primetila ovakvu lepotu, jer u urbanoj sredini otupe ti mnoga čula. Interesantno je što i mnogi koji su odrasli u ruralnim sredinama, nakon nekog vremena života u gradu, izgube tu vezu sa prirodom. Možda je podsvesno vezuju za siromaštvo. Kad god tati pokazujem fotografije s mojih planinskih izleta, njegova reakcija je uvek ista: “Lepo ti je to, ali nikad ne bih poželeo da tu i odem!”. U slobodnom prevodu: Mani me tog krša i kamena, jedva sam se svojevremeno izvukao iz hercegovačke neimaštine.

Skretanje za Majstorsku cestu

Jedan od vidikovava pored puta
Majstorskom cestom, prema prevoju Mali Alan

Bliži se vreme za polazak u vožnju, vodiči nas okupljaju, daju nam osnovne instrukcije i konačno krećemo. Ima nas 17oro: nas tri i 14 muškaraca. Prvih pet km je asfaltni uspon, a zatim desno skrećemo na makadamsku, Majstorsku cestu. Dakle, to je ta Majstorska!! Toliko sam čula i čitala o Njoj, da imam osećaj da se već dobro poznajemo! Vredi ovde i reći koju reč o ovom remek-delu gradnje u prvoj polovini XIX veka: Cestu je, po nalogu bečkog dvora, izgradio Josip Kajetan Kažić. Ideja je bila da se napravi najkraći i najbrži put do Zadra i Dalmacije; trasa ceste je sprovedena po strmoj velebitskoj padini s brojnim serpentinama, a sa gradnjom se krenulo od Obrovca, preko prevoja Mali Alan, sve do Svetog Roka, gde se spajala s već postojećom trasom Dalmatinske ceste. Majstorska cesta je specifična i po tome što je njen maksimalni nagib u vreme izgradnje bio do 5.5%; duga je 41 km, a dovršena je i svečano puštena u saobraćaj 1832. godine. Od 2007. je pod zaštitom Ministarstva kulture Republike Hrvatske kao kulturno dobro od istorijskog značaja.

Na prevoju Mali Alan, 1045 mnv

Dosta je toplo, ali sada vozimo kroz šumu i temperatura je vrlo prijatna. Sve vreme se penjemo, upravo tih 5% o kojima smo pričali, i to poprilično traje, nekih 15ak km. Stižemo do prevoja Mali Alan na 1045 mnv odakle prvi put u daljini vidim Tulove grede kako se ponosno uzdižu iznad okoline. Nakon kratke pauze i fotografisanja kreće spust prema podnožju Tulovih greda. Tih 5 km bilo je neverovatno uživanje i nisam dala da me “ponese” taj osećaj slobode i nesputanosti, već sam se suzdržavala od preranog susreta s Njegovim Veličanstvom Tulom. Imala sam osećaj kao da u rukama držim pismo veoma dragocenog sadržaja i da ne treba da žurim s njegovim otvaranjem i čitanjem. Možda odnekud vetar dune i polako rastvori stranice?

Društvo mi pravi Nedjeljko, jedan od vodiča, i uglavnom zadužen da ide poslednji i ne dozvoli da se iko izgubi ili se nešto drugo nepredviđeno dogodi. Odgovara mi njegova mirnoća, to što ne pravi bilo kakvu presiju, već spremno učestvuje u mom zastajkivanju, divljenju, fotografisanju.

Tulove grede

Stigosmo i nas dvoje do podnožja Tulovih, obiđosmo oko burobrana, s desne strane u daljini vidi se more, a mi prolazimo pored table na kojoj piše da je ovde sniman film o Winnetouu. Stižemo do kombija Srce Velebita koje nas čeka s ićem, pićem i opremom za uspon na Tulove, te se nakon kratkog predaha preobuvamo i krećemo u jednu potpuno novu i drugačiju avanturu.

Svuda oko nas su kameni oblici neverovatne raskoši i lepote, uspravnih stubova i tornjeva, puni procepa i pukotina. Za ovaj čudnovati krški fenomen vezane su brojne legende, a jedna od njih je da su se ovde nekada davno iz jaja legli zmajevi, a u stenama su živele nevidljive velebitske vile; druga kaže da je ovde obitavala Crna kraljica, po kojoj je i obližnji planinski prevoj dobio ime – Kraljičina vrata. Kroz ta “vrata” ćemo proći naredni dan, na putu za more, ali o tome drugom prilikom.

Početni deo uspona na Tulove grede

Tulove grede

Sada smo već zašli dublje među stene, krećemo se dosta smelo, ali ne skrećemo sa obeležene staze. Dolazimo do dela gde je valjalo odlučiti šta dalje: ići na najviši vrh ili se vratiti nazad? Sve vreme sam u društvu s Ivom i Lindom i one su hrabro krenule prema čeličnoj sajli koja je vodila negde u dubinu. Dokle u dubinu, ne znam, nije se videlo, ali kada sam pogledala daleko napred i u vis, na visokim glatkim stenama videla sam nekolicinu naših prijatelja koji su vešto prianjali uz kamene gromade i napredovali prema vrhu. Uuuuhhh… Učinilo mi se to prilično ekstremnim, ali Iva i Linda se nisu ni malo dvoumile, već su se hrabro uputile prema sajli i povukle i mene za sobom. To mi je u stvari i trebalo – da znam da sam deo tima i da ćemo biti zajedno do kraja.

Uspon je bio veoma interesantan i odlično smo ga savladali. Raspoloženje među nama je bilo perfektno i osetilo se koliko se radujemo svakom koraku u vis, svaki put kad bi ruka zauzela dobar položaj, kad bi se prsti vešto uvukli u udubinu stene. Na nekim mestima useci su bili prilično tesni i tu smo skidali rančeve i dodavali onom ispred koji se već provukao. Sve u svemu, veoma zanimljivo i baš baš dobro! Ubrzo smo bili na samom vrhu, na 1120 mnv, gde nas je već čekala ekipa koja se pre nas otisnula u ovo penjanje i uspešno sve savladala. Pogled s vrha na Majstorsku cestu, na more, uz poneki krik ptica koje slobodno lete nebeskim prostranstvom; kratka pauza, fotografisanje, a onda i malo kiše, ili je to možda vetar doneo kapljice s mora… Kako god, odlučili smo da ne rizikujemo bespotrebno i krenuli nazad.

Spust je bio možda samo malo nezgodniji, ili je trebalo malo više opreza, ali u svakom slučaju bilo je fenomenalno! Odlično iskustvo, odlična penjačka ekipa i Tulove grede koje su se pokazale kao pravi domaćini. Poslednji metri, ushićenje zbog svega što smo doživeli i povratak nazad u Sveti Rok. Jedva čekam da ispričam Željku kako mi je bilo super, a on će, znam već, reći: “Jesam li ti rekao?! Kad jednom ovde dođeš, doći ćeš i opet!”