Čemerna planina i uspon na vrh Golo brdo, 1178 mnv

on

“Bukti požar kod manastira Studenica: gori pedesetak hektara borove šume”! “Vatrogasci intervenišu i poviše rudarske varošice Ušće u Ibarskoj klisuri, gde je požar zahvatio oko 10 ha šume i niskog rastinja”… Sve se ove strahote dešavaju u petak, 15.5.2020., i s nevericom pratim novinske natpise. “Sa lica mesta” narednog jutra javljaju se i moji prijatelji – planinari iz Kraljeva, dobrovoljni gasioci požara. Umorni, neispavani, ali ponosni, kažu da je “situacija pod kontrolom”, ali da “ostaju na položajima” za slučaj da se opet nešto nepredviđeno desi.

I tako smo krenuli put Ušća i Studenice, na našu davno osmišljenu pešačku turu. Brojnu ekipu planinara predvodi PD “Orfej” iz Beograda, i vodiči Petar i Aleksandar Cvetković. U Ušću nam se pridružuju prijatelji iz Planinarskog društva “Radočelo”; oni će nam biti domaćini i povešće nas planinarskim putevima kojima se ređe ide.

Manastir Studenica

Autobus savladava i poslednje kilometre i uspone do Studenice (486 mnv); nekima je muka zbog nezgodnih krivina, ali se “dobro drže” jer ih je malo sramota od finog ženskog planinarskog sveta. Upravo prolazimo deonicu koju sam mnogo puta pre prošla biciklom, i ponosna sam na sve te kilometre pod vrelim suncem, po jakoj kiši, hladnoći, danju i u sumrak… Nikada nije bilo lako, ali uvek je imalo smisla i uvek mi je posle svega bilo još lepše i bila sam srećnija i bogatija. I sve to izgovaram naglas, i uspevam da mom novom poznaniku Čačaninu odvratim misli od silne mučnine. Još po neka krivina, još po neka planinska priča, još samo malo, brzo ćemo stići…

S naše leve strane nebom se razvlači gust sivkasti dim. To tinja borova smola, koja se verovatno još dugo neće potpuno ugasiti. Požari su izbili na Radočelu, a mi idemo na Čemerno; ove planinske masive razdvaja kanjon reke Studenice, koji je ujedno i prirodna prepreka za širenje požara na drugu stranu.

Crkva Presvete Bogorodice
Crkva sv. Nikole
Kraljevska crkva

Po izlasku iz autobusa požurili smo prema srpskoj svetinji – manastiru Studenica. Ovde sam po ko zna koji put, ali i opet raspoložena da obiđem predivno zdanje opasano impozantnim zidinama. Bogata je istorija Studenice, njena lepota i značaj, stradanja i uzdignuća, ali ovaj smo dan odredili za boravak u prirodi, te nakon kratke šetnje unutar zidina, “nabacujemo” rančeve na leđa, štapove u ruke, i – pravac šuma!

Dogovor pred početak pešačenja
Pogled na manastir Studenicu

Put je širok, lep, kolski, nagib neznatan, polako se uhodavamo i povremeno zastajemo da iz daljine pogledamo ceo kompleks manastira. Zelenilo na sve strane, divno je ovo proleće, i možda uspemo da iz misli istisnemo višemesečnu vladavinu opakog Covid-19 virusa, ili barem privremeno zaboravimo. Oprez i danas postoji, održavamo preporučenu socijalnu distancu, ne rukujemo se, ne grlimo, ne… Uuuhhhh… Pa hajde da dišemo, da dišemo otvorenih pluća i gledamo širom otvorenih očiju, slušamo čarobne zvukove prirode, dodirujemo travu, mirišemo zemlju…

Stižemo tako do proplanka imenom Trsno, prekrivenog močvarnim tlom i barskom trskom. Nismo bili “upozoreni” na tu lepotu, pa smo se i nemalo iznenadili kada je pred nama bljesnula visoka lelujava trska upadljivo zlatnih nijansi i boja. Predivno! Svi smo ushićeno uzdisali, obilazili oko trske, fotografisali, ali i pazili da iz te lepote ne izmigolji neki gmizivac. Ne priželjkujemo da nam išta pokvari trenutak, a ni dan. Želimo nesmetanu, nesputanu raskoš livada, pašnjaka, listopadnih i šuma četinara. Borovina miriše na sve strane, pa sam u jednom trenutku sela ispod bora, okružena šišarkama i borovim iglicama, ali sam se na vreme trgla i “prebacila” na livadu, jer sa bora curi smola koju je skoro pa nemoguće skinuti sa garderobe ili ranca.

Čemerno – proplanak Trsno
Barska trska

Vidikovac Borovci, 795 mnv
Čemerno – vidikovac Borovci

I idemo dalje, i penjemo se malo nezgodnijim i težim usponom, ali je lepo, predivno je, šumovito, cvetno, mirišljavo. I stigli smo tako do vidikovca Borovci na 795 mnv, raštrkali se po proplanku, polegali (pazi na krpelje!), divno je, topla zemlja, fotografisali, pa onda hajd’ u nastavak dana. Čeka nas predivna staza kroz šumu, ima tu i ostataka drveća nastradalog u požaru pre nekoliko godina, ali najviše ima našeg ushićenja.

Čemerna planina, vrh Golo brdo 1187 mnv

Još nekoliko zanimljivih, težedišućih uspona, i izlazimo na Golo brdo, na 1178 mnv. Vrh je zaista “go”, kao da ga je neko za vreme Covida-19 ošišao mašinicom “na nulu” (frizerski saloni nisu radili!), a svuda okolo su četinari, poput ostavljenih pramenova tamne kose. I da vam se požalim: moj sin je u jednom periodu vanrednog stanja (zbog epidemije korona virusa) bio silno nezadovoljan što ne može na šišanje kod svoje frizerke, pa je odlučio da se sam ošiša, uzeo makaze i poskidao suvišne pramenove, a onda se “dokrajčio” mašinicom i sve tako do “nulerice”. I tog procesa sam se sada setila, jer je i ovo Golo brdo meni na trenutak izgledalo kao da ga je ogolio neki nezadovoljni tinejdžer… Ma, svašta se to meni javlja…

Odavde, sa vrha na 1178 mnv, krenuli smo u spust. Dalje u visine nismo išli, premda ovde, na Čemernoj planini, ima nekoliko vrhova koji su viši od Golog brda. Najviši je Smrdljuč na 1579 mnv. Kažu da je ime dobio u proleće 1916. godine, kada je celo to područje smrdelo od brojnih leševa srpskih vojnika poginulih u novembru 1915., za vreme I svetskog rata; tada su, na ovom mestu, od napada austrougarske vojske štitili odstupnicu srpskoj vladi, kralju Petru, vrhovnoj komandi i ostalom stanovništvu koje se povlačilo prema Kosovu i Albaniji. U bici je stradalo preko 1000 srpskih vojnika. U znak sećanja i zahvalnosti, na tom je mestu podignut vojnički krst, a kasnije i kamen-temeljac za spomen kapelu.

Konjić na Čemernu

Berba majčine dušice
Potraa za izvorom
Bogati pašnjaci Čemerna, okruženi planinskim vrhovima

Spuštamo se polako, zastajkujemo kod svakog vidikovca sa pogledom na okolne vrhove Željina, Kopaonika, Radočela i Žaračke planine. Okruženi smo i ukrasnim i lekovitim biljkama, a najviše ima majčine dušice. Približavamo se kraju naše današnje planinske ture-avanture, a već se radujemo brojnim budućim destinacijama i dogodovštinama. Sišli smo do Ušća, požurili do prodavnice po malo osveženja, pa u bus, i – nazad za Beograd. Dug je to put za jedan dan, trebalo nam je i jutros četiri sata vožnje do Studenice, i sad ćemo približno toliko imati u povratku, ali ništa od toga ne osećamo kao teret. Srećni smo i zahvalni za svu lepotu doživljenog. A, Čemerno – pa, nama je bilo lepo, sjajno, srećno, ni traga od čemera, boli, tuge. Hvala svima na perfektnom danu, vidimo se i opet, živeli!