Malički žirevi i kanjon Panjice: u vinu je istina

Buđenje u neobično toplo ivanjičko jutro, ali je lepa vetrovita noć ostala u mislima s nesmanjenom svežinom. U vinu je istina, rekli bi stari Latini, pa, hajd’ da se ne lažemo, prijalo mi je sinoćnje kafansko druženje, a bend koji je svirao doimao se poput izvanredno uigranog četverca. Šetnja obalom Moravice rasterala je koprenu duvanskog dima i u san sam uplovila čistih misli, i srca ispunjenog lepotom svega doživljenog u jučerašnjem danu. Sećate se, bio je to dan ispunjen istorijom: obilazak Maglič-grada, manastira Studenica i isposnice Svetog Save.

Malič
Drugi je dan vikend-planinarskog druženja. U planu je penjanje na Malič, planinu na teritoriji Prilika, i njen najviši vrh na visini od 1101 mnv. Po spustu s Maliča, očekuje nas kratkotrajna vožnja kombijem i ulazak u kanjon Panjice.
Nešto su mi se ovi jutarnji ivanjički sati odužili. Navikla sam da u akcije ove vrste krećem mnogo ranije, ne bi li se za vida i bez skraćivanja ture obišlo sve planirano. No, navika – odvika, planovi se menjaju u hodu, a ovde smo da bi se opustili i bezbrižno uživali u svemu ponuđenom. Tako se i odlučih na kraću jutarnju šetnju varošicom.

Kameni most u Ivanjici

Put me vodi prema Kamenom mostu, koji spaja obale Moravice. Most je najveći jednolučni most na Balkanu, sagrađen po principu klinova, bez građevinskog vezivnog materijala, i zaštićen kao kulturno dobro od izuzetnog značaja. Idući prema mostu, prolazim pored crkve. Ispred je parkirana limuzina. Na registarskoj tablici lepim je ćirilićnim slovima ispisano: Ana i Momčilo, a limuzinu cvećem i satenskim vrpcama kiti i ulepšava razdragana rodbina. Prelazim raskrsnicu, iza leđa čujem škripanje automobilskih točkova, dok naglo, nestrpljivo, i iz pune brzine, skreću u levo. Okrenem se, a u oblaku prašine, na sred puta, razbucani buket cveća! Šteta, pomislih, neko će biti tužan zbog toga, ali neka to bude i najveća šteta u današnjem danu.

I, idem tako dalje, i setim se da je negde u blizini spomenik đeneralu Draži Mihailoviću, koji je rođen upravo u Ivanjici. Na mom prvom Čiker MTB maratonu Srbija-Crna Gora, gde smo šest dana vozili preko brda i planina, prvu smo noć kampovali u ovom lepom gradiću, i tada sam ga malo bolje i upoznala. Pored spomenika je koliba, Čičin Dom. Još bih se ja tu malo muvala, ali vreme je da se pripremim za drugi dan pešačenja. Na Maliču nisam bila i nisam znala šta da očekujem.

Malič_02

Penjanje na Malič

Već na početku pešačenja otvaraju nam se živopisni predeli. Prelazimo preko skoro usahle rečice, lagano se penjemo i sa svakim metrom s kojim dobijamo u visini, mi dobijamo i u lepoti. Trava je neobično zelena, a brežuljci, razbacani u daljini, poprimili su neke sivkasto-ljubičaste tonove. Kako je sunce izlazilo i probijalo se kroz razigrane oblake, tako je obasjavalo crvenkasto prošaranu vinovu lozu i davalo čudesnu notu opalom lišću. Prolazeći kroz hrastovu šumu, zvuk žira koji pada na sve strane vrlo je upečatljiv. Saginjem se svako malo i uživam u tom čudesnom plodu. Da nanižem ogrlicu od žireva? Pa da me napadnu veverice! Još se nisu skrile pred nadolazećom zimom i hirovito se protežu i skakuču duž stabala. Jedan sam žir stavila u levi džep. Možda će mi za nešto zatrebati, nikad se ne zna.

Malič_04

Prolazak kroz jedno, pa drugo seoce, kuće dinamičnih boja i interesantnih natpisa. Još jedan jači uspon i kroz čupkave drenjine stižemo do vrha Maliča. Dotle nam je bilo izuzetno toplo, ali po dolasku na vrh susret s jakim vetrom. Hladno mi je, brrrr, gladna sam… Hajde da se fotkamo i sklonimo odavde! Prizor je veličanstven, na koju god se stranu okreneš.

Na vrhu Maliča

Na vhu Maliča

Malina iz ranca vadi duvan-čvarke. Dakle, kakva gozba! Svi su pootvarali svoje čarobne kutijice i posedasmo da prezalogajimo.Vetar je fijukao i ledio nam osmehe. Ipak je vreme da se krene. Silazimo sa Maliča i usput nailazimo na sve više kuća i na vredne domaćine koji radno koriste poslednje lepe i suve jesenje dane. Pozvani smo i da probamo tek ispečenu rakiju.

Peče se rakija

Preko plota se vetri ćilim rukom tkan. Silazak do kombija, i, nakon nekoliko minuta vožnje, ponovno iskrcavanje. Uh, i ta 3-4 kilometra bila su dovoljna da se uljuljkam i baš mi se pridremalo i nije mi se izlazilo iz vozila! Ipak, u očekivanju susreta s kanjonom Panjice, ubrzo smo svi bili spremni za nastavak pešačenja. Ušli smo u selo u kojem vreme kao da je stalo. Neverovatno druželjubivi prizori. Ljudi koje smo sretali su bili više nego prijatni i raspoloženi za razgovor.

Kanjon Panjice

Stena na ulazu u kanjon Panjice

U kanjonu Panjice

Polako se odvajamo od sela, natkriljuju nas stene, čujemo huk vode, sve je više mahovine i zelenila. I, konačno: stigli smo u kanjon Panjice! Prelepa čista rečica, mi izuzetno razdragani i zadovoljni. Prelazimo s jedne na drugu stranu, pa se krećemo tik uz stene i pokušavamo da ne upadnemo u naraslu vodu. Svi se dobro snalazimo, iskustvo iz prelaska kroz kanjon Crne Reke je baš dobro došlo. Na putu prema vodopadu i vrelu Vodene pećine nailazimo na prepreke. Panjica je sve dublja i sve je veći rizik prelaziti je u sumrak.

Kanjon Panjice
Prolazak kroz kanjon Panjice

U kanjonu Panjice

Malina i moja malenkost u kanjonu

Malo je vremena do zalaska sunca i odluka je da se vratimo. Ali je dogovor i da ovde opet dođemo! Zato nam i nije bilo žao, i nakon nekoliko fotografija za uspomenu na blagi dodir s ovim kanjonom, mi se vraćamo prema kombiju. Kreće povratak kući.

Izlazimo iz kanjona Panjice

Gladni smo i žedni, neko manje, neko više, ali je zajednička odluka da zastanemo u Pečenjari gazda Dragiše Marinkovića i malo se počastimo. Stigoše Mali i Veliki Lavovi, a onda smo malo poduže čekali 300 grama od ovoga ili od onoga, kao i jagnjeće čorbe. Večera je bila korektna, što, u prevodu, može da znači da smo znali i za bolje dane. Mislim da u Pečenjaru gazda Dragiše nećemo više ići. Setih se žira u mom levom džepu, a setih se i kako sam uvek kao mala devojčica imala pune džepove vrhunskih klikera i tako prkosila bratu! Uvek sam u toj igri bila bolja od njega. Eto tako – neka konačno istina izađe na videlo!
Dođe i ovoj našoj vikend-igri kraj. Pozdrav, do sledećeg susreta!